De kappersinrichting vormt een belangrijk onderdeel van de ervaring van de klant. Hiermee kun je de sfeer en ambiance creëren die je je klanten wilt laten beleven. Als kapper wil je dat je klant tevreden en stralend naar buiten loopt. Want dat laatste draagt natuurlijk bij aan de tevredenheid van je klant. Voor de meeste mensen is het bezoek aan een kapper meer dan alleen maar een knip- en/of wasbeurt. Ze vinden er een stukje ontspanning en zijn even weg uit hun drukke leven.
Kappersinrichting kiezen
Hoe jij je zaak inricht zegt wat over jou als ondernemer, de beleving die je je klanten geeft en spreekt ook een bepaald publiek aan of juist niet. Reden te meer om goed over de inrichting na te denken voordat je een grote investering doet. Kies je bijvoorbeeld voor een tijdloos interieur of juist een onderscheidend interieur? Ga je voor klassiek of design? Kies je voor praktisch of juist chique? Heb je veel ruimte of juist weinig? Trek je de verschillende elementen die je nodig hebt in een kapperszaak juist uit elkaar voor een aparte beleving of doe je zo veel mogelijk vanuit één stoel?
Inrichten van je zaak
Bij het inrichten van je zaak komt behoorlijk wat kijken. Je hebt een wasunit nodig, een plek waar je kunt verven en natuurlijk ruimte waar je klanten kunt knippen en föhnen voor de spiegel. Ook heb je een ontvangst- en wachtruimte met een plek voor je kassa-unit, verzorgingsproducten, jassen, magazines, maar ook koffie en thee nodig. Kappersinrichting vraagt om slimme routing en de juiste uitstraling. Denk goed na over hoe je droomsalon er uit ziet als aan je wensen wordt voldaan. Vraag gerust om hulp bij een specialist die je kan helpen om je droom te verwezenlijken als je het lastig vindt om alles vorm te geven.
De juiste kappersinrichting
Zonder klanten geen zaak. Je wilt dan ook dat je inrichting zorgt voor een volle zaak en de juiste klanten. Hier zijn dingen waar je op moet letten bij een nieuwe inrichting. Laat de klant zich thuis voelen. Zorg voor een warme uitstraling in je zaak en maak dat de klant zich welkom voelt. Dat kun je doen door een ontvangstruimte met voldoende comfortabele zitplekken en genoeg ruimte voor elke klant. De beleving begint zodra de klant bij je binnenkomt en eindigt pas als hij/zij weer met mooi haar naar buiten loopt.
Routing van je zaak
Zodra de klant eenmaal binnen is kan hij/zij even lekker afschakelen met een kopje koffie of thee binnen handbereik. Zorg voor een aangename aanblik van je kappersinrichting als je klant de zaak in kijkt. Mooie spiegels met comfortabele stoelen waaraan geknipt en geföhnd wordt. Een wasunit die uitnodigt om aan plaats te nemen. Niks zo vervelend als een stijve nek na een wasbeurt. Zet de haarproducten die je verkoopt op een plek waar ze overal in het oog springen in meubilair dat kwaliteit uitstraalt en handig in gebruik is.